Alla inlägg den 23 januari 2010

Av Sajberlena - 23 januari 2010 21:38

...är mest irriterad och frustrerad tycker jag.


Fick ny dator igår! Säga vad man vill om Dustin, och där finns en del som jag återkommer till, men snabba att leverera är de! VAD de sedan levererar kanske vi inte ska höja till skyarna alla gånger...


Beställde dator i förrgår, fick den igår. Finfint! Startade upp den, den bad mig låta den vara ifred ett tag medan den skulle ägna sig åt lite uppgraderingar och installationer. Inga problem, den fick stå där och tugga lite. Efter ett tag slutade den tugga liksom, och hela skärmen var... blårandig... Snyggt men lite missanpassat på något vis.   


Efter ytterligare 40 minuter gav jag upp och stängde av den. På knappen. Sen smällde jag igång den igen och tuggtuggtugg, den startade och rassel rassel och tadaaa var den igång. Jag hann installera nätverk och skrivare så plopp! svartnade hela skärmen. Skitförbannad slog jag ihop maskinen, pynglade ner den i kartongen och stängde igen och ringde Dustin. Nån sån här måndagsmaskin vill jag inte ha!   


"Tryck ett och fem och sju och tryck hit och dit, välkommen, du är placerad i kö och du har plats 24." Nåja, jag förutsätter att Dustin har väl anpassad kundtjänst så jag väntade. I en timme och tio minuter... För att komma fram till en liten tjej som vänligt ger mig ett telefonnummer till Fujitsus support. Det var nästan så jag grät, så arg var jag. "Jag vill inte HA den här j-la datorn, jag vill skicka tillbaka den och ha en ANNAN". Nä, så funkar det inte, men om jag ville skulle hon ha vänligheten att koppla mig till Fujitsu? Koppelkoppel, nya val; 1 och 2 och sen "om det gäller en sån dator tryck 1, en sån och sån tryck 2..." o s v. Nu fanns inget alternativ till min dator så jag tryckte lite som jag kände för. Ah, nån svarade! "Jag har nu suttit här i telefon i en timme och 20 minuter, nu vill jag inte ha den här datorn och ändå måste jag ringa er, så vad gör vi nu?" Ååhhåå, DET kunde ju inte vederbörande svara på för jag hade ju tryckt 2 och sen 1 mitt dumma pucko! Jag skulle ju trycka 2 och sen 2 för att få hjälp med den sortens dator... "Kan. Du. Koppla. Mig. Till. Nr. 2?" Nä, det gick inte. "Ring detta och detta numret så löser det sig..."


Funderade ett tag och tog det osäkra före det säkra och ringde i alla fall en gång till, tryckte som han sagt och så svarade Tomas! Tomas pratade norrländska och var sååååå trevlig! Han pratade och pratade och jag gjorde preciiiiis som han sa hela tiden, skiva hit och trycka dit och F12 och välja det och det... Tiddelipom - funkade!


Glad i hågen for jag hem, fibblade över allt gammalt jox till en extern hårddisk som svarade med att tala om den minsann var full och hade inte plats för min skit. Okej, fick alltså plocka lite i taget för jag vågade ju inte radera någon av sonens filmer, hemska tanke. Det tog i runda slängar tre timmar. Puh, NU var allt på plats, life is good!! Sista avstängningen för att ändringar skulle börja gälla, påknappen igen och... Ingenting! Det hände typ INGENTING! Bildskärm; svart. Dator: tyst. Tryck tryck tryck men nä. Skärmen var visserligen svart, men jag kunde urskönja en liten ruta i allt det svarta och höll jag datorn under lampan kunde jag läsa; Datorn går inte att starta, Windows felsöker och försöker reparera...


Det hela slutade med att den fick starta om från sista fungerade tidpunkt, ville jag det? Jo, vad hade jag att välja på... Det innebär att de program jag laddat ner från nätet, installerat och uppdaterat sista två timmarna plötsligt var poff - borta. Även de backupfiler jag plockat över och installerat i respektive program från gamla datorn. Japp, sånt är livet! "Gör om det igen" sa du? Ha. Hahaha. Visst serru. Men jag är kvinna, jag gör två saker samtidigt! Så när allt var överflyttat slängde jag elegant i en bootskiva i den gamla datorn och bootade om hela skiten! Såååååå - gamla filer is no more!


Grattis till mig!   

Men jag ska aldrig mer köpa en ny dator - den här ska få hänga med till jag lägger mig ner och inte vaknar förrän i Nangijala! Så det så!

Ovido - Quiz & Flashcards