Alla inlägg under september 2010

Av Sajberlena - 7 september 2010 08:06

Ännu en ljuvlig morgon med krisp i luften, klarblå himmel och bleka solstrålar!


Kaffet är visserligen slut men jag hittade en burk snabbkaffe i ett skåp - inte direkt någon favorit men funkar i nödfall.


Igår kväll smet hunden iväg en runda och kom tillbaka efter några hääärliga, kladdiga rullningar i koskit i hagen bredvid... Hon doftade inte rosor och konvaljer precis, så hon deporterades till duschen. Äcklig hund! Sen sprang hon runt som en galning och luktade blöt hund istället och jag är inte säker på att jag tycker det är mycket bättre.


Trött är jag på alla diskussioner om föräldraförsäkringen och hur den ska fördelas. Trött är jag också på alla jämställdhetsdebatter och allt kvinnor-kan-tjafs hela tiden!


Herregud - vi är människor, några är män och några är kvinnor. Bra så! Varför ska vi aktivt hela tiden jobba FÖR eller EMOT den ena eller andra sidan? Jag har sagt det förr och jag säger det igen.


Börja jobba FÖR människan! För individen! Oavsett vad den utrustats med mellan benen eller vilka hormoner som strömmar i ådrorna (om nu hormoner strömmar där, jag kan inte så mycket om hormoner). Individuella kvalitéer - that´s the shit!


Det pratas vitt och brett om "kvinnofällor" hit och dit. Vi kan ingenting - vi kan inte löneförhandla, vi kan inte bygga egna nätverk utan hjälp, vi förstör våra liv genom att vi är hemma med våra barn. Stackars oss. Dessutom förstör vi våra barn. Stackars dem. Det här är saker som jag inte hade en aning om egentligen förrän våra politiker informerade mig om saken. Visste inte att jag var förtryckt och försvagad när jag i unga år valde högklackade skor och målade naglar på kontor framför blåställ och bättre betalda mansyrken.


Männen skall bestraffas - de har bättre löner, de har i generationer haft hemliga klubbar och dunkar varandra i ryggen upp på karriärsstegar och de tar inte ansvar för sina egna ungar! Men hämden är ljuv!


Vi kvinnor hittar minsann egna vägar; vi KVOTERAS in på arbetsplatserna, vi startar Kvinnliga nätverk för att visa att Kvinnor Kan och vi lagstiftar hem männen till blöjbyten och flaskmatning med utpumpad bröstmjölk. HA! Nu fick de allt, karlarna! Som lax på moset eldar vi upp 100 000 kronor - VA SA NI NU DÅ????


Men stopp ett tag...


Ur mitt mänskliga perspektiv måste jag fundera lite. Vill jag ha ett jobb som jag fick på grund av avsaknaden av snopp? Vill jag ingå i ett nätverk där män inte är välkomna? Vill jag amma mitt barn med hjälp av bröstpump?


Nä. Inte jag.


Jag vill nämligen bestämma själv. Jag vill ha jobb utefter min kompetens och mitt kunnande, jag vill ta ansvar för mitt eget löneförhandlande och jag vill gemensamt bestämma över föräldraledigheten med min man. Utan inblandning av styrande politiker. Och sluta för fan att tala om för mig att jag inte är kompetent nog att göra det på egen hand för att jag är KVINNA!!! JAG ÄR MÄNNISKA OCH JAG KAN SJÄLV!!!


Vad gäller männens försprång inom toppositioner, karriär och förmåga att "se om sitt hus" konstaterar jag bara - ni är bättre på det där än kvinnor är! Ni har gjort det naturligt utan lagstiftningar. Grattis till er!


För mig blir debatten nästan lite löjlig. Ungefär som pigdebatten! "Nä, det är inte rätt att underlätta hushållsnära tjänster och behandla människor som pigor". "Oj. Jag som gillade jobbet, var stolt över det och tyckte jag gjorde det bra! Å så är jag bara en längst-ner-på-skalan-piga... Hade ingen aaaaning om att politikerna såg ner på mig... Bäst jag går hem och skäms i ett hörn..."


Jag vägrar skämmas för att jag är kvinna som vill vara hemma med mina barn. Inte heller skäms jag för att jag har huvudansvaret för hushållet, för matlagning och familjeorganisationen. Inte för en sekund skäms jag över att jag skulle uppskatta om maken kom hem i uppknäppt skjorta, slitna jeans och med lagom skäggstubb och slängde upp en halv oxe på diskbänken, beordrade fram mat och sen drog upp mig till sängkammaren i håret.   


Nu gör han tyvärr inte det. Han har nämligen en politiskt korrekt uppfostran - han bär in matkassar och frågar om han ska hjälpa till. Men drömma kan man alltid!   


Men han tjänar dubbelt så mycket som jag. Han jobbar dubbelt så mycket som jag. Han tvättar bilen, han snickrar väggar, bär tunga saker och han skruvar med skruvdragare!


Jag får vara nöjd med det...   

Av Sajberlena - 6 september 2010 20:34

Jag är inte precis känd för att leva i lugn, trygg och vardagsgrå livslunk - tvärtom. Minsta lilla känsla av två likadanda dagar på varandra får mig oftast att dra igång projekt som riva en vägg, bygga en övervåning eller gräva en simbassäng. Eller nåt i den stilen. Köpa bil, byta möbler eller starta alpacksfarm funkar också. Fast ibland drar omgivningen i handbromsen, så några alpackor har det inte blivit. Ännu...


Men ibland händer det att all den här omväxlingen och förnyelsen sköter sig självt på nåt vis. Det ramlar på en det ena efter det andra och man önskar bara att man var en sån där lugn, oengagerad och "jag sköter bara mitt"-människa som kunde låta bli att tycka att allt man hör låter roligt och engagerar en. Och plötsligt står man där och har visst lovat det och det och allt funkar - så länge inget oförutsett inträffar som stör planeringen.


Nu gjorde det precis det, hände oförutsedda saker som gjorde att hela upplägget fick möbleras om, om- och bortprioriteringar fick göras och hela familjen fick ändra fokus ett tag.


Ingen fara - alla mår bra och allt ordnar sig!


Inget ont som inte har något gott med sig, brukar man säga. Och då och då får man en påminnelse om att livet består av mer än man tror där man susar fram i 140 knyck och glömmer bort vad som egentligen är viktigt. Kan vara jobbigt men kanske nödvändigt.


Hur som helst - nu börjar livet återvända och idag har varit en riktigt, riktigt bra dag!


Mellanfisen har gått upp tre kilo, lillfisen har förkunnat att han kramat sin flickvän flera gånger (samma flickvän som förra veckan pussade honom ett antal gånger på bussen) och jag har jobbat hela dagen utan några störande avbrott!

I helgen avlade jag visit hos storsonen i Malmö, åt pizza, kollade på film och somnade framför TV:n. Lillfisen var med och konstaterade återigen att ljudvolymen var maxat jobbig och att det var aaaalldeles för mycket bilar och folk i den stan! Haha, skogsmullefisen!


Själv var jag helt förfärad över att barn i samma storlek som lillfisen var ute och balanserade på trottoarkanterna med sina skateboards alldeles själva en lördagskväll, men så är jag väl skogsmullemorsa jag då... Åtta-nioåringar ska vara hemma hos mamma och pappa på lördagskvällar, inte ute och åka skateboard mitt i Malmötrafiken!


Nu är det valarbete i fokus, slutspurt och valevent i tätorten på lördag, valarbete utanför affären på söndag, broschyrer som skall fixas och tidningar delas ut.


Ni hör själva hur hastigheten ökar sakta men säkert igen va?    


Svårt att lära gamla hundar sitta...   






Av Sajberlena - 1 september 2010 18:54

Hörni, det är mycket nu.


   

Tar lite bloggsemester - återkommer när det lugnar ner sig!


Ta hand om er så länge.


Kraaaaam!

Av Sajberlena - 1 september 2010 07:53

I somras köpte jag sex par strumpor åt lillfisen. Han har knappt använt dem, det har som sagt varit sommar, varmt och barfotaväder.


Nu fick jag köpa tre par till för de första sex paren är som bara borta! Totalt under året har jag förmodligen köpt 12-15 par nya strumpor i storlek 35-37 (de krymper ju alltid i torktumlaren) och idag när påklädningsprocessen påbörjades hittade jag ETT par.


VAR är ungens alla strumpor????


Och det märkliga är att det är inte första gången! Inte heller talar vi om den vanliga problematiken om strumpätaren i torktumlaren, han lämnar ju alltid en kvar i alla fall. Nä, nu pratar vi allvarligare saker än så...


Globala uppvärmningskonsekvenser?

Ovido - Quiz & Flashcards