Direktlänk till inlägg 21 september 2010

En vädjan om eftertanke

Av Sajberlena - 21 september 2010 21:21

Hörni, jag känner att jag måste djupt beklaga att SD är på väg att lyckas ganska bra... Sverige har inte ens hunnit räkna klart alla röster och redan avsäger sig gamla vänner bekantskapen med varandra överallt på FB - vänskapsband som säkert i flera fall varit längre än SD funnits. Har sett massor av statements bara sista timmen där folk ombeds plocka bort sig från vänlistor om de röstat på SD. 


Jag har ingen aning om ifall någon av mina vänner röstat på SD. Jag lägger mig inte i vad folk röstar på alls! Inte heller väljer jag att ta avstånd från mina vänner på grund av politisk inriktning för då agerar jag ju precis som jag kritiserar etablissemanget för att ha gjort i fyra år. De eventuella SD-väljare som finns på min vänlista har förmodligen haft andra värderingar än jag under hela vår vänskap, annars hade de inte röstat på det partiet. Och jag har i så fall varit lyckligt ovetande under fester, middagar, vinkvällar, för jag har aldrig varit något fan av att diskutera flyktingpolitik...


Bland mina vänner finns vänsterpartister, moderater och piratpartister. En och annan lutar väl åt mitten också, men även bland dem finns människor med andra värderingar i vissa frågor än jag har själv. Jag älskar dem allihop! Sen har jag en hög med vänner som jag faktiskt inte har en susning om vart de står politiskt och som jag lyckats vara vän med ändå - de kanske är SD-anhängare hela bibban, jag vet inte!


Jag kan klart och tydligt ta avstånd ifrån SD utan att ta avstånd från mina vänner. Använd istället vänskapsmakten åt att påverka åt rätt håll - att ta avstånd och tiga ihjäl människor med de värderingarna gör inte att de försvinner de heller! SD säger bort med flyktingar. Är det bättre att säga bort med SD-vänner?


Om nu någon känner att de vill ta bort mig från sin vänlista efter detta så kan jag inte göra något åt det. Men på min ligger alla kvar...



 
 
Kloktoken

Kloktoken

2 oktober 2010 14:20

Jag håller sååå med dig.

Har själv råkat ut för det motsatta; "vänner" med SD-sympatier har plockat bort mig från FB, men de var väl inte riktiga vänner då?

Jag vet några stycken som röstade på SD. Jag accpeterar inte deras politiska åsikter, men jag repekterar deras rätt att ha vilka åsikter de vill. Vi diskuterar aldrig politik "hands-on" men naturligtvis kommer det upp lite då och då i allmänna diskussioner att vi har de åsikter vi har; motsatta. Det har sällan eller aldrig varit något problem och så kommer det att förbli.

http://Klokskaperochtokerier.blogspot.com

Sajberlena

2 oktober 2010 15:29

Nej, det var nog inga riktiga vänner...

Sen har jag noterat ytterligare en sak; det finns massor av socialdemokrater, kristdemokrater, folkpartister, vänsterpartister och moderater som när det gäller flyktingpolitik resonerar ungefär som SD. Ska kriteriet för vänskap fortsättningsvis ligga på människors syn på flyktingpolitik så lär vi få börja rensa både här och där...

Vem bestämmer vilka åsikter som är rätt?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sajberlena - 10 mars 2013 13:24

Hörrni, jag har flyttat nu.   Ni hittar mig här!   www.sajberlena.blogspot.se   ...

Av Sajberlena - 8 mars 2013 09:00

Jo, vi är ju skogsägare då... Jaså, visste ni inte det? Nämen oj, har jag glömt berätta det... Förlåt mig. Jomen vi har ju en skog. Med träd. Och buskar och blåbärsris och en upptrampad stig. Den är inte så stor kanske, men den är hög. Fullt tillräck...

Av Sajberlena - 7 mars 2013 20:33

Är ni lika trött på mig som jag är? Jag har flamsat och tramsat och haft mig i flera år nu, först på freewebs.com och sedan här.   Jag funderar allvarligt på att flytta härifrån. Gjorde ett försök för länge sedan, men den nya fungerade inget vida...

Av Sajberlena - 5 mars 2013 22:07

Åkte till jobbet. Kom dit innan nio - måste nästan vara OB-tillägg på sånt va? Jag menar, att jobba mitt i nätterna? Sen jobbade jag och jobbade och jobbade ÖVER! Jobbade så länge att de hann tömma postlådorna innan jag hunnit få med mina fakturor......

Av Sajberlena - 4 mars 2013 22:26

När jag har en blogg men skiter i att blogga på flera dagar så hamnar jag i läget att det finns så mycket att berätta så man inte vet var jag ska börja, och det blir jättejobbigt att sortera ut så jag hoppar över det en dag till. Och en till. Och en ...

Ovido - Quiz & Flashcards