Alla inlägg under december 2009

Av Sajberlena - 12 december 2009 23:15

Jaha, idag vart det julmarknad i Eriksbergs naturreservat. En trevlig utflykt men dessvärre lite för lite julstämning för min smak... Mycket smycken, godis, mat, sill och lax, kött och korv - men väldigt lite jul. Lite julmusik t ex hade gjort ganska stor skillnad.


Vägen från ingången till själva marknaden är ca 1 km lång och man fick åka traktorvagn om man ville. När vi åkte därifrån hade de tänt marshaller längs med hela vägen vilket gjorde resan gansa mysig. Men det var ju när allt var slut, så dags då!


Som sagt, mat var det i massor. Korvar på längden och tvären, sill i burkar stora och små och sen var det ju det där med Enbärsdrickan då ja...   


Jag har ett passionerat kärleksförhållande till enbärsdricka. Och då ska det vara den där sorten som nästan är som julmust - svart, skummande, mustig och vansinnigt god. Lika vansinnigt svårt som den är god är det att få TAG på eländet dessvärre. Min käre granne bjuder ofta på "min" enbärsdricka när man är där, och han köper den genom sin dotter som bor uppåt i landet. Hit till södern verkar den inte hittat alls tyvärr.


Men i alla fall. På julmarknaden såldes en herre snygga, smala, igenkorkade flaskor med Enbärsdricka. Visserligen var den av samma kulör som äppelsaft men i alla fall... Enligt herrn som sålde så kunde man antingen blanda den med vatten, man kunde blanda den med vin eller man kunde blanda den med sprit och på så sätt få väldigt goda drinkar. Sa han. Jaja, okej... Själv började jag leka med tanken på att blanda den i Sodastreamat vatten - borde väl bli "riktig" enbärsdricka då va? Eller?!   


"Vi tar en" sa maken, alltid lika snäll och generös. Japp. Vi tog en och betalade.


När vi kom hem granskade jag flaskan lite närmare.


Vi köpte en halv liter äppel- och enbärsdricka. Den skulle blandas en del dricka och två delar vatten. Sanningen började sakta gå upp för mig... Vi betalade alltså sextiofem (65) spänn för en och en halv liter äppelsaft!!   

Visserligen med en svag, svag antydan till enbär, absolut, men kanske mest framkallad av viljan och hett önsketänkande...


Jag Sodastreamade mitt vatten, hällde över det i en kanna, fyllde på med ett par deciliter äppelsaft med enbärstouch och drack med andakt. För sanningen att säga vette 17 om jag egentligen har råd att dricka så dyra droppar. Det var gott - men inte 65 spänn gott...


Ibland är man mer korkad än man borde. Tyvärr inser man det oftast väldigt försent!




Av Sajberlena - 11 december 2009 18:11

Ah, det är jobbigt att flytta!


Har ägnat lite tid åt inredningen och möbleringen här, men vet inte om jag är helt nöjd än... Mitt gamla "hem" erbjöd mer variation än detta, men å andra sidan är detta snyggare! Jag har ju som ni vet ett väldigt stort behov av omväxling och variation - allt som är som "vanligt" kväver mig snabbt!   


Har under dagen naturligtvis informerats om vilken väldigt kul julfest jag missade igår, och vilken suveränt underbar mat jag inte fick ta del av och hur otroligt mycket skoj som hände som jag inte fick uppleva. *snyft*   


Å andra sidan hittade jag två flaskor vin och en jättefin blomma i köket när jag kom till jobbet, en fö´lsedaspresent från mina omåttligt populära arbetskamrater... Det gjorde gårdagens förlust lättare att bära!   


Nu väntar jag på att fredagsmiddagen ska koka klart på spisen och att resten av family ska komma hem från jobb och innebandy - sen har jag mot alla principer lovat gå med på fredagsmys *ryyyyys* ikväll. Med tårtan som inte blev av i onsdags eftersom alla kräktes runt omkring mig.


Imorgon bär det av till Eriksbergs julmarknad! Rapport lär följa.


Kram och sånt!

Av Sajberlena - 11 december 2009 10:56

Välkommen till mitt nya (blogg)hem!


Efter en längre tids bloggande på annan adress kändes det som om ett ombyte skulle förgylla min vardag. En kompis flyttade in här och jag fastnade lite för enkelheten - jag är en efterhängsen granne helt enkelt!


Min gamla blogg ligger kvar, adressen finns under Länkar, jag fortsätter helt enkelt där jag var...


Häng på gamla och nya vänner, häng på.   


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards