Alla inlägg den 17 februari 2011

Av Sajberlena - 17 februari 2011 19:31

Hörrni, kom igen nu! Nu är jag less på det här fryshuset vi lever i - såhär kan vi inte ha det!


Vi gör som i Egypten! Vi samlar oss, genomför en fredlig demonstration och sitter kvar till vintern avgått. Funkar det där funkar det säkert här...


Här händer inte speciellt mycket roligt kan jag tala om. Det är jobb, matinköp, matlagning och TV som varit på tapeten om man ska sammanfatta livet. Och en ständig väntan på lite värme då förstås.


Var ju hemma och sjuk ett par dagar och tja - högarna växer liksom under tiden, trots att man inte är där. Visst är det skumt!


I en av högarna hittade jag idag ett brev från bästa kompisen, Skatteverket. De ville ha redogörelse för hur det kom sig att vi ville ha tillbaka moms? För att kunna utreda denna otroligt korkade önskan och för att ordentligt kunna undersöka att vi inte med berått mod försöker blåsa Staten på 37 000 kronor skulle jag nu då skicka in de fem högsta fakturorna för vilka jag under perioden redovisat avdragsgill moms, huvudbok för att visa att jag inte skickade in lögnaktiga fakturor samt kvitton på inbetalningar av dessa fem fakturor. För det fall jag varit så ebarmligt korkad att jag samkört momsposten i en enda verifikation fick jag varsågod skicka in exempelvis även en fakturajournal.


Precis som om högarna inte innebar tillräckligt med arbete ändå!


Jag blir genast som en igelkott när jag får brev ifrån Skatteverket. Mest för att de är så anklagande i tonen tror jag. Även om man är ett verk, myndighet eller annan statlig verksamhet kan man väl formulera TREVLIGA brev??? Måste alla skrivelser därifrån andas "du tror du kan blåsa oss, det kan du fetglömma".  Jag tar det personligt - det är mitt ansvar att saker sköts på rätt sätt och jag tar det ansvaret. Det jag lämnar ifrån mig är ALLTID rätt och med sanningen överensstämmande.


Var i lagen står det förresten att exempelvis Skatteverket är förbjudna att avsluta sina skrivelser med orden "Med vänlig hälsning"?


Nu har jag plockat fram ALLA fakturor för perioden. Samt resultat- och balansräkning, verifikationslista, huvudbok, kopior på inbetalningar, kopior på registreringsbevis, journaler, kopior på bokföringsordern och funderar på om jag ska skicka med fotografier på pärmarna, bokhyllan och skrivbordet också...? Eller är det att ta i tror ni?


Nu ska jag kolla TV. Under en filt.

Ovido - Quiz & Flashcards